Thursday, July 29, 2010

duit...duit..duit...


Saje nak share pengalaman pasal benda ni.....Kebanyakan orang yang aku jumpe sume ada masalah ni. Pendek kata, mmg tak penah cukup la.....kalau yang bujang dgn nak bayar duit kete la, sewa, kredit card, bla..bla..bla... Yg dah kawin plak tambah plak dgn susu anak, pampers, brg dapur, utang2 lain, sewa, loan umah, kete....etc.

Aku tak terkecuali dengan masalah yang sama...at least dulu la.....mmg perit, Kengkadang macam dah tak ada solution lagi nak keluar tang mana...asal cukup bulan je, hp pun tak berenti bunyik....bank la yang call, mana lagi, takkan member lak....Ada gak cuba carik jln keluar dengan buat extra income sket....tapi bila ada extra income x jugak selesai isu duit. Banyak lagi yang keluar ade la.

Kengkadang betul gak kata orang tua2....besar periuk, besar le keraknya....so yang periuk tu kira income isi rumah, yang kerak tu kira utangnye la. Tapi kengkadang ada gak periuk besar tapi xde kerak...bersih je bila kaut. Kira kalo nasik tu masak dlm periuk, bole keruk abis la sampai licin. Kan ke best kalo camtu...???

Walau sebesar mana pun income kita, yang lebih penting adalah 'financial management' kita. Yup, mmg betul. Kalo tak pecaya, penah tak kita tgk orang yang gaji dia mungkin separuh je dari kita, tp x pernah nampak kekeringan....walhal kita kita yang dah bergaji 3, 4 riban ni, asyik short je tiap bulan... Camni, dengan lain perkataan, lupakan kejap ttg carik extra income, and cuba kita hidup berdasarkan berapa pendapatan tetap kita tiap bulan...boleh x? Agak2 lepas x kalo dgn gaji bersih rm2500 nak bayar duit sewa, kete, kedit card, bil api, air, antar kat mak bapak, entertainment, makan, transportation...etc? dah tolak sume, ada x lebihan or saving? Kalo ada, then kita kira selamat la...tapi kalo defisit je, maknanya parah....katalah, defsit tiap bulan kita rm 500, untuk top up balik kita kena buat extra income rm 500 just to breakeven...so berbaloi ke penat lelah kita krje extra untuk rm500 yang akhirnya kita tak akan rasa...Sedih kan?...Hmmm..mmg sedih. Ini lah realiti yang aku selalu nampak, siang malam keje maca takde umah, tp masih kat takuk tu je....Tapi kalo kita bole manage pendapatan dan hidup berdasarkan gaji basic kita, rm500 tu dah jadik bonus tiap bulan!!! rm 500 x 12 = rm6000/year. belum kira masuk ASB ke lagi, bole dapat lagi additional rm500/year (anggaran kasar). Nampak x? kalo x pun, rm6k kalo nak g melancong ke...mmg jauh dah bejalan siap ngan shopping sakan lagi. Duit bonus every year pun tak payah usik lagi dah. Dah bole set aside untuk future inestment or saving....

Apa2 pun, segala2nya terletak pada diri sendiri, dengan satu perubahan dari sudut mentaliti dan gaya hidup, kita bole mencapai financial freedom tanpa perlu bergelar jutawan...banyak nikmat yang bole kita rasa kalo dah capai freedom kewangan ni....bank pun x kejar lagi, infact, diorg lak yang terkejar2 kita nak offer product. Cuba bayangkan scenario ni yang berlaku pada aku.....masa g giant ke carrefour ntah, tiba2 datang sorang budak sales dari bank mana ntah offer kita credit card, panjang la citenya. tapi aku tak berenti pun, sambil dia cite aku teruskan bejalan, so dia kena kejar aku la. Sudahnya aku jawab ringkas je " I tak pakai kedit kad, I pakai cash je....". Bukan la niat nak menyakitkan hati dia, tp dah x tau nak potong camne lagi sbb dia asyik bebel jer...Sudahnya dia senirik yang mintak tolong.."tolong la encik, saya dari pagi sampai sekarang belum ada satu sale lor...ini macam teruk la...bla..bla.."

Hmmm, apa nak buat, aku pun dah pernah terjerat ngan kedit kad satu masa dulu. Sekarang dah serik dah....nama pun kad utang...hehe....dan hari ni, aku dah belajar untuk bijak berbelanja, dan tau bila masa yang bole berbelanja dan bila masa yang patut menyimpan....untuk bini aku, tq yang...hehe....dapat gak kita beli umah untuk upin & ipin dan hobi ribu2 abang...muah!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

.