Wednesday, July 28, 2010


Doa....(Part 1)

As a mother for two little girls yg sgt aktif dan cerdas (Alhamdulillah :) )..aku sememangnya sgt teruja utk melihat perkembangan mereka berdua..fizikal dan mental..dan mmg sejak dr dahulu lagi (i mean masa bujang lg)..aku sukakan ilmu2 pengetahuan@info2 yg berkaitan dengan motivasi,psychology,humanities etc.so,jgn terkejut..klu aku ckp aku penah borong buku2 psl pregnancy,amalan semasa mengandung mengikut Islam,tips mendidik anak..even yg berkaitan dengan suami pun ada,huhu.wpun pd waktu itu aku sendri xtau bila aku akan tamatkan zaman bujang aku,hehehe..jgn tuduh aku gatal lak.sbb pd aku..itu salah satu langkah utk aku improve diri aku plus luaskan knowledge aku sbg hamba Allah..ada gak buku2 hasil penulisan barat yg aku refer..tp as a Muslim..of coz aku akan pilih yg Islamic la..dah sah2la itu cara hidup kita..
Oh yea!..terlajak lak intro pasal Doa nie...sbg langkah awal dlm mendidik 'mayasara' yg terchenta..aku telah start dgn menda yg paling simple..iaitu "D.O.A"..tp xbole lupa la..psl si Maya seawal umur 2thn dh bole baca doa makan dgn lancar wpun ada pelat sket..itu aku xajar..dia follow budak2 kat umah bbsitter aku..tau2 satu hari masa nk mengadap makanan..dia angkat tangan nk berdoa..dan dgn lancarnya doa itu terkeluar dr mulutnya..Subhanallah...
Utk skrg nie..aku start ajak dia follow aku baca surah Al Fatihah..nak tau masa bila?..hhehehe..aku pilih time bila masa Mr Papa baru start engine keta..dan we all dah duduk sumer dlm keta..then aku pun start la..sbb aku tau..masa tuh budak2 nie sumer tgh excited@teruja nk kuar berjalankan..so,mood mmg baik gler la..so, apa pun request dr Mrs Mama or Mr Papa sure dipenuhi dgn rela ati..itupun dia follow main2 jek..heheh
Tapi, end up satu ari..masa dlm keta aku terlupa nk ajak dia baca doa..tau2 dia dh baca sendri Al Fatihah tu dr awal smpi abis dgn lancar..Subhanallah!..3thn dh hafal Al Fatihah..hehehe..itu la budak2 skrg nie..klu kita sogok lagu Stacy ke,Bunkface ke..mmg dia akan hafal gak..tp kena kita la sbg parents utk pilih apa yg elok utk anak2 kita...bak lagu Sifu MNasir..'anak2 kita..heehhee
dan skrg nie dlm proses surah yg seterusnya..sambil2 je..xde stress langsung..tau2 dah hafal..kwang3x....
Mr Papa, bila nk start mayasara English class nie?hehehe...xpun Spanish or French..jgn flench flies mcm Sawancara Simon Lai hotel Beijing udah le...hhehehe



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

.